Mobility

Miert fontos a mobilizalas, es mi is az?

Ilyenkor a nem terhelt ízület teljes mozgástartományában történő átmozgatását végezzük el. A mobilizálás hatására, a laza mozdulatok által az ízület belső terében egyenletesen eloszlik a benne lévő ízületi folyadék, illetve a mozgás mellékhatásaként a keringés és az izom vérellátása kis mértékben megemelkedhet, ami megfelelő kiindulási alap egy bemelegítéshez vagy erőgyakorlathoz. Ha a mobilizálás elején kissé recseg vagy kattog az ízület, de ez egy-két mozdulat után FÁJDALOMMENTESEN elmúlik, akkor ne aggódjunk, ez még nem jelent kóros elváltozást, pusztán a pillanatnyilag nem ideális víz- és ionháztartásnak az egyik jele.
 

KIKNEK AJÁNLOTT AZ EDZÉS?

A mobilizáció kiemelten fontos lehet olyan esetekben, amikor a páciens valamilyen krónikus vagy akut állapotból fakadóan épp nem képes a teljes testét vagy az adott végtagját önerőből mozgatni. Ilyenkor a rendszeresen, segítséggel elvégzett passzív mobilizációs folyamatok sokat segíthetnek a rehabilitációs folyamat felgyorsításában. A helyes kivitelezés során ügyelnünk kell: a mozgás sebességére (a túl gyors mozgás megterheli az ízületeket és sérüléshez vezethet), a tartományra (ha nem használjuk ki a teljes mozgástartományt nem tudunk fejlődni, azonban nem szabad az ízületet erőszakkal túlterhelni sem!)
 

EDZÉS HATÁSA

Rövid távon a rendszeresen elvégzett mobilizációs gyakorlatok segítenek enyhíteni a pillanatnyi merevségeket és feszülést. Hozzájárulnak a súlyzós edzések során elvégzendő gyakorlatok pontos, hatékony és nem utolsósorban biztonságos végrehajtásához. Hosszú távon a mobilizáció egészséges mértékben növeli a mozgásteret. Visszaállítja az izomzatés az izompólyák rugalmasságát, ezek által jó hatással van a váz- és mozgásszervi rendszerünk egészségére. Segít kialakítani a megfelelő, anatómiailag semleges testtartást, amely gyakorlásával és alkalmazásával elkerülhetők a passzív, mozgásszegény, modern életmódból fakadó ízületi problémák, úgy mint a csípőficam, lúdtalp, lordózis (a hát abnormális mértékű túlívelése)…stb.

A fizikai hatások mellett a mobilizációs gyakorlatok fejlesztik a testtudatot és a koncentráció képességet is. Mivel ezek a feladatok nem adnak gyorsan látványos eredményt, így jól alkalmazhatóak a kitartásunk fejlesztésére. Ezt a terápiás mozgásformát az edzés elején és a végén is végezhetjük. Különösen fontos lehet nehéz súlyokkal való edzés előtt a gyakorlatok alapos és pontos elvégzése.

Mobility oktatóink